Kategorie:
Suur Toll został zbudowany w 1914 roku w stoczni w Szczecinie i początkowo pływał pod banderą niemiecką. W pierwszych dziesięciu latach po zwodowaniu był najnowocześniejszym lodołamaczem na świecie. Obecnie to największy lodołamacz – parowiec, jaki ocalał. Na Morzu Bałtyckim są jeszcze dwa takie statki – jeden Finlandii, drugi w Szwecji.
Statek na przełomie lat kilka razy zmieniał nazwę. Najpierw nazywał się „Car Michał Fiodorowicz” (na cześć dynastii Romanowów), później Volync (w okresie rewolucji), potem Vyaynamyaynenom (na cześć bohatera fińskiej epopei) i wreszcie w 1922 roku Suur Toll (na cześć bohatera Saaremaa). Pływał wówczas pod banderą estońską.
W 1941 roku dołączył do floty statków bałtyckich i przywrócono mu nazwę Volyncy. W 1992 roku wrócił do Estonii. I choć Suur Toll uznawany jest za statek muzeum, to od czasu do czasu musi przechodzić kontrole i naprawy.
Kilka dni temu statek odholowano z portu przy Muzeum Morskim w Tallinie do doku remontowego. Po remoncie będzie nadal zachwycać miłośników międzynarodowej historii morskiej. Prowadzone będą prace restauratorskie wnętrz. Potrwa to kilka tygodni. W lecie 2014 roku będzie można podziwiać lodołamacz, który odzyska blask sprzed stu lat.
Skomentuj