Kategorie:
Stolicę Estonii i Finlandii w roku 2030 może połączyć podwodny tunel kolejowy. Koszt inwestycji wyniesie ok. 13 mld euro. Określono to w memorandum o współpracy w dziedzinie transportu, które przedstawiciele obu krajów podpisali kilka dni temu w Tallinie.
„Budowa tunelu to odległa przyszłość, ale ten projekt ma duże perspektywy rozwoju współpracy gospodarczej między obu krajami. Jednocześnie jasne jest, że warunkiem ułożenia tunelu jest budowa Transeuropejskiej Kolei Rail Baltica" - powiedział Kristen Michal, minister gospodarki i infrastruktury Estonii.
Ze strony Finlandii umowę podpisała Anne Berner, minister transportu i komunikacji Finlandii oraz Pekka Sauri, zastępca burmistrza Helsinek.
Zgodnie z planami, tunel o łącznej długości 80 km może zostać zakończony w 2030 r. Inwestycje w ramach projektu ma kosztować 13 mld euro (40% tej kwoty ma zapewnić Unia Europejska). Tory kolejowe w tunelu będą wąskie(1435 mm), aby zapewnić płynne połączenie z linią kolejową Rail Baltica, która powstaje na lądzie.
„Dla nas tunel będzie przede wszystkim kanałem do Europy Środkowej poprzez kraje bałtyckie" - powiedział Sauri w wywiadzie udzielonym agencji informacyjnej BNS.
Jak szacuje włodarz Helsinek, każdego dnia z tunelu będzie korzystać około 25 tys. ludzi. Podróż z Tallina do Helsinek potrwa pół godziny. Cena biletu wyniesie 36 euro.
Skomentuj